FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt17/10/2007

Måste jag vittna mot min f.d. man?

Min f.d. man har blivit anmäld för misshandel av sin sambo. Jag kan nu bli kallad som vittne om hur relationen var till f.d. mannen när vi var gifta. Jag vet ingenting om relationen mellan min f.d. man och hans sambo. Jag vill inte vittna. Vad händer om jag vägrar?

Lawline svarar

Hej, enligt Rättegångsbalken 36 kap 3 § som Du kan läsa http://www.lagen.nu/1942:740#K36P3 är man inte skyldig att vittna om man tidigare har varit gift med den person som är misstänkt för brott. Om du ska vittna mot din f.d. man eller inte är alltså helt och hållet upp till Dig själv. Du kan inte drabbas av något straff eller liknande om du väljer att inte göra det. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare