FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt31/01/2006

Kan betyg överklagas?

Hej! Jag frågar för tidningen Gaudeamus räkning. Vi talades vid i telefon.. Om en tentamen hämtas ut eller skickas hem i original förlorar man då rätten att ompröva examinatorns beslut? Vad säger lagen? Gäller lagen alla typer av examinationsuppgifter? Hur går en omprövning av ett tentaresultat till? Är expeditionerna skyldiga att infomera om att utlämning innebär att resultatet inte kan överklagas? (likt myndigheter bör informera om hur man överklagar ett beslut).

Lawline svarar

Hej! Betyg räknas enligt lagen inte som förvaltningsbeslut och är därför inte med i Högskoleförordningens uppräkning av överklagningsbara beslut i 12 kap 2 §, se http://lagen.nu/1993:100 . Därmed finns ingen informationsskyldighet från höskolans sida att informera om regler för överklagan, tidsfrist m.m. Det har sedan länge inte funnits lagstadgad möjlighet till varken överklagan eller omprövning. Verket För Högskoleservice gjorde därför en utredning och utformade ett förslag om att även betyg skall kunna överklagas. Förslaget bifölls inte men ledde 2004 till en ny paragraf, 6 kap 20 § högskoleförordningen, som ger möjlighet att ompröva högskolebetyg. Här stadgas att resultat på en tenta som är uppenbart oriktigt skall ändras om det kan ske snabbt och enkelt och betyget inte sänks. Studenten har således rätt att begära av examinatorn att han eller hon omprövar sitt beslut, men någon rätt att få någon annans bedömning finns inte. Detta lagrum ger inte svar på hur exakt omprövningen går till, hur tentor skall skickas ut o s v. Detta bestämmer såvitt jag vet institutionerna själva. Viss härledning kan fås från den ovan nämnda rapporten från Högskoleverket, som finns på deras hemsida www.hsv.se.
Rådgivare