FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt16/05/2006

CSN-antal påminnelseavgifter

Hej ! Undrar bara lite ang. påståendet från "Trassel med CSN" fråga #7 där han påstår att endast 1 påminnelse får utkrävas per år ang. det årets årsbelopp.Kan detta stämma? Normalt får iallafall jag dessa 120 kr 3 ggr per år. Har själv lite problem med CSN. Vet att det fanns en motion 2002 ang storleken på avgiften där man jämförde med inkassobolagens lagstadgade rätt att ta ut max 45kr att jämföra med CSNs 120kr.Vad som hände med motionen har jag ej funnit.

Lawline svarar

Enligt 6 kap 5 § studiestödsförordningen (se http://lagen.nu/2000:655#K6P5) kan varje påminnelse om betalning förenas med en påminnelseavgift om 120 kronor. Jag har varit i kontakt med CSN som meddelade att de efter två påminnelser med avgift skickar ett kravbrev och därefter kan lämna ärendet till kronofogdemyndigheten. Vidare skrev de att de skickar påminnelser vid varje betalningstillfälle och maximalt kan ta ut 12 påminnelseavgifter per betalningsår.
Oscar BjörkmanRådgivare