FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt12/02/2006

Är biblioteksverksamhet myndighetsutövning?

Hej! Är biblioteksverksamhet myndighetsutövning? Om jag har en låneskuld till biblioteket och skall betala den så undrar jag vilken preskriptionstid som gäller? Preskription efter 3 eller 10 år?

Lawline svarar

Begreppet myndighetsutövning brukar definieras som "beslut eller andra åtgärder som ytterst är uttryck för samhällets maktbefogenheter i förhållande till medborgarna". All sådan utövning måste grundas på lag eller författning. Karaktäristiskt är att den enskilde befinner sig i ett slags beroendeförhållande. Biblioteksverksamhet regleras visserligen i bibliotekslagen, men den är mer allmänt hållen och stadgar främst att varje kommun ska ha ett folkbibliotek och berör inte biblioteken i förhållande till enskilda kommunmedlemmar. Biblioteksverksamheten innebär ju inte något beslutsfattande som påverkar enskilda personer. Svar på din första fråga är utifrån detta alltså nej. Avgörande för vilken preskriptionstid som skall tillämpas (huvudregel tio år och tre år då det gäller fordringar som näringsidkare har mot konsumenter) är om ett bibliotek kan anses vara näringsidkare. Att vara näringsidkare och driva näringsverksamhet kännetecknas av ett vinstsyfte och det har ju knappast ett bibliotek. Biblioteken är en kommunalservice och idén bakom verksamhet är ju att man ska kunna låna och ta del av material gratis. Jag drar därför slutsatsen att den tio åriga preskriptionstiden i allmänhet gäller. Sen är det ju förstås upp till biblioteken att avgöra om de vill tillämpa andra regler (så länge de inte är strängare än de i lagen!). Som exempel anger Stockholms Stadsbibliotek att de avskriver låneskulder tre år efter bibliotekets senaste aktiva åtgärder för att få in skulden.
Sara EdströmRådgivare