Utmätning av bil

Hej.

Jag har en skuld hos kronofogden på ca 150.000kr, nu söker de mig för utmätning. Jag har en bil, som jag köpt av en kompis för 16.000kr, på avbetalning.

Min fråga är, finns det nån gräns för vilket värde en bil har för att de skall göra utmätning på den? Om jag skriver över den på tex en förälder, kan de fortfarande mäta ut den då, även om den står på någon annan.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Bestämmelser om utmätning finns i utsökningsbalken (1981:774), UB http://www.lagen.nu/1981:774. Huvudregeln är att det skall framgå att egendomen tillhör gäldenären (den som har skulden) för att denna skall kunna utmätas, se UB 4 kap 17 §. För att underlätta bevisbördan för kronofogdemyndigheten finns dock några presumtionsregler. Gäldenären anses vara ägare till egendom som han eller hon har i sin besittning, om det inte framgår att egendomen tillhör någon annan, UB 4 kap 18 §. Detta innebär att gäldenären presumeras vara ägare till egendom som denne råder över och att det är upp till den tredje man som hävdar äganderätt till egendomen att styrka detta.

I ditt fall förstår jag det som att du vill skriva över bilen på din förälder. För att en överlåtelse av bilen skall bli sakrättsligt giltig (alltså giltig gentemot borgenärerna) krävs dock att besittningen av bilen övergått från den gamle ägaren till den nya, det s.k. traditionskravet. I praktiken skulle detta troligtvis innebära att du varken kan ha bilen stående vid ditt hem, använda den eller ens ha kvar någon nyckel till den (se b.la. rättsfallet NJA 1975 s 638). Det räcker således inte att bara skriva över bilen på annan utan du måste helt och hållet lämna ifrån dig rätten att förfoga över den till nye ägaren. Enligt presumtionsregeln i UB 4 kap 18 § är det också din förälder som måste styrka dessa omständigheter.

Det finns inga beloppsgränser i UB för vad som får utmätas. Däremot framgår av de s.k. beneficiumreglerna i UB 5 kap att vissa typer av egendom inte får utmätas. Det gäller bl.a. kläder och andra föremål för personligt bruk till ett skäligt värde, möbler och husgeråd som är nödvändiga för ett hem samt arbetsredskap och annan utrustning som behövs för gäldenärens förvärvsverksamhet, se UB 5 kap 1 §. Har du familj som du bor tillsammans med skulle även hänsyn tas till vad familjen brukar eller behöver, UB 5 kap 2 §.

Av den informationen du lämnat ser det alltså tveksamt ut om du kan lyckas freda din bil från utmätning. Hoppas att du har fått svar på din fråga och lycka till!

Vänliga hälsningar,

Rebecka BoholmRådgivare