FrågaKÖPRÄTTÖvrigt28/03/2006

Fel i vara köpt på internetauktion

Hej. Lång histora kort: Köpte nyligen en hårddisk på en Internetauktion. Denna sades vara helt ny. Väl framme så visar det sig att den inte fungerar. Hör av mig till säljaren som säger att han inte testat den, men att den person som han i sin tur har köpt den av försäkrar att den har fungerat. Säljaren säger därför att han inte kan hjälpa mig. Är det rätt att säljaren inte bör kunna hävda något sådant, då denne inte har testat hårddisken själv, och i vilken lag skulle man i så fall kunna läsa mer om detta? Oerhört tacksam för svar.

Lawline svarar

Köpet av hårddisken innebär att det finns ett köpeavtal mellan dig och köparen och köparen kan därför inte skylla på tidigare ägare. Köparen ansvarar för det avtal han slutit med dig. Den lag som tillämpas är köplagen (KöpL) som du hittar http://lagen.nu/1990:931 . I 17 § KöpL går att läsa vad som är att anse som fel i vara. Det gäller dels sådant som följer av avtalet, alltså sådant som säljaren uppgett (exempelvis att varan är ny/oanvänd) och dels att om inte annat följer av avtalet så ska varan kunna användas som varor av liknande slag normalt används till mm. Ett exempel kan vara att en hårddisk ska gå att använda som tänkt. För att du ska ha rätt att åberopa felet krävs att du reklamerat varan inom skälig tid efter det att du märkt eller bort märka felet enligt 32 § KöpL.
Rådgivare