FrågaSKATTERÄTTÖvrigt07/10/2007

Beskattning av ränta

Om jag tar ett lån av en privatperson ex. min bror och betalar ränta på lånet, kan jag då dra av räntekostnaden i deklarationen?

Lawline svarar

Hej! Javisst, räntekostnader är i princip alltid avdragsgilla oavsett vem man lånat av och vad pengarna använts till (se inkomstskattelagen 42 kapitlet 1 § 2 stycket, som du kan läsa http://www.lagen.nu/1999:1229#K42p1 ). Kom ihåg att långivaren också måste deklarera och skatta för motsvarande belopp som en ränteintäkt, vilket framgår av första stycket i samma paragraf. Det är alltid bäst att ni skriver ett skriftligt låneavtal där både det lånade beloppet och räntan framgår, så att alla inblandade vet vad som gäller och du kan bevisa för Skatteverket att du verkligen har haft de räntekostnader du begärt avdrag för. Med vänlig hälsning
Rådgivare