FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/09/2007

Uppsägning vid tillsvidareanställning

Jag är timanställd fram tom 23.12.2007. Min arbetsgivare är otrevlig och jag arbetar mindra och mindre tid ca halvtid nu heltid från början. Är jag bunden av kontraktet(skriftligt) fram tom 23.12.2007 eller kan jag sluta tidigare. Hur lång uppsägningstid har jag?

Lawline svarar

Hej! Enligt 4 § lagen om anställningsskydd (LAS) gäller anställningsavtal som huvudregel tills vidare. Avtal om tidsbegränsad anställning får endast träffas i ett begränsat antal situationer (5 § LAS). En tidsbegränsad anställning upphör utan föregående uppsägning vid anställningstidens utgång eller när arbetet är slutfört, om inte annat har avtalats. En arbetstagare får dock med omedelbar verkan frånträda sin anställning, om arbetsgivaren i väsentlig mån har åsidosatt sina åligganden mot arbetstagaren (4 § LAS). Exempel på när denna bestämmelse kan aktualiseras är när arbetsgivaren dröjer med att betala ut lönen under en inte obetydlig tid, om han undanhåller arbetstagaren arbetsuppgifter eller om han gör sig skyldig till misshandel eller något annat brott mot arbetstagaren. Om arbetstagaren frånträder anställningen med stöd av bestämmelsen har denne rätt till ekonomiskt skadestånd. LAS hittar du http://lagen.nu/1982:80 . Med vänlig hälsning
Johanna BergstenRådgivare