FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt05/02/2006

Rätt till ersättning vid köp av mögelhus.

Husköp/mögelhus. Kan man få ut ersättning från säljaren på grund av värdeminskning? Säljaren har inte talat sanning vid husköpet och därmed fått ett högre pris än vad byggnaden var värd. Finns det rättsfall som man kan använda i denna fråga?

Lawline svarar

Som utgångspunkt gäller att en köpare av en fastighet har rätt att göra avdrag på köpeskillingen eller häva köpet om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet. Vad man som köpare med fog ska ha kunnat förutsätta varierar från fall till fall t ex beroende på vilken typ av fastighet det är fråga om samt övriga omständigheter kring köpet. Vad som följer av avtalet anses utöver innehållet i det skriftliga kontraktet även vara direkta utfästelser gjorda av säljaren. Om fel eller förlust beror på försummelse på säljarens sida eller om fastigheten vid köpet avvek från vad säljaren får anses ha utfäst kan köparen även kräva ersättning för skada. Som köpare får man inte åberopa som fel vad man borde ha upptäckt vid undersökningen av fastigheten innan köpet. Köparens undersökningsplikt är långtgående; man förväntas ha genomfört en grundlig undersökning av fastighetens alla åtkomliga utrymmen. Då frågan inte innehåller närmare information kring husköpet kan jag inte uttala mig om exakt hur det skulle gå i ditt fall, men att en säljare ljugit vid köpet låter som att han gjort en utfästelse som inte stämmer. I sådana fall borde avdrag på köpeskillingen och/eller ersättning för skada kunna bli aktuell. Se http://lagen.nu/1970:994#K4P19 för relevant lagtext och rättsfall.
Sara EdströmRådgivare