FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt14/11/2007

Strafföreläggande

Jag riskerar att får ett strafföreläggande. På vilka grunder beräknas ett sådant?

Lawline svarar

Ett strafföreläggande beräknas på de grunder som bestämts genom praxis. Dessa grunder finns i ett samlat dokument på respektive åklagarmyndighet och där anges hur många dagsböter ett visst brott resulterar i. Om du ringer till en åklagarmyndighet och frågar hur många dagsböter just ditt brott kommer utgöras av är det dock föga troligt att du kommer få ett svar innan ditt strafföreläggande är fastslaget. Vänligen,
Gabriel WestinRådgivare