FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt27/10/2007

Gratis juridisk hjälp trots att rättshjälp nekats?

Rättshjälp. Finns det något sätt att få gratis juridisk hjälp när rättshjälpen inte faller ut? Jag skall tvista mot AFA i ett arbetsskaderelaterat mål. Rättssäkerheten sätt ju ur spel när det bara är de "rika" som har råd att tvista mot försäkringsbolag...

Lawline svarar

Hej,

En möjlighet till juridisk hjälp till låg kostnad är att utnyttja en rättsskyddsförsäkring.

Rättsskydd ingår i de flesta hemförsäkringar och ger - beroende på villkoren hos det aktuella försäkringsbolaget - möjlighet till ett visst antal timmars juridisk hjälp hos ett ombud Du väljer själv.

De flesta advokater hjälper Dig med ansökan och sköter kontakten med försäkringsbolaget. Dock måste Du stå för en självrisk om ett visst antal procent av arvodeskostnaden.

Jag råder Dig att kontakta Ditt försäkringsbolag angående de villkor de tillämpar för just Din tvist.

Med vänlig hälsning

David KarlssonRådgivare