Lösa ut pant efter lånets förfallodag

Jag behöver få veta vilken lag och paragraf som jag behöver för att kunna lösa uppgiften. Nu kommer ex. Jag lämnade in en klocka på en pantbank som säkerhet för ett lån på fyra månader. Min ekonomi var sämre än vad jag räknat med, kunde inte lösa ut klockan i tid. Min bror säger att trots att förfallodagen var för en månad sedan, får inte pantbanken sälja klockan. han hävdar att jag fortfarande kan vända mig till dem och lösa ut min klocka. Har han rätt?

Lawline svarar

Enligt 16 § pantbankslagen får panten säljas först två månader efter lånets förfallodag, om inte låntagaren eller den som förvärvat rätten till panten medger att det sker tidigare. Pantbanken har rätt till dröjsmålsränta under högst fyra månader från förfallodagen.

Du har med andra ord två månader på dig att lösa ut panten efter lånets förfallodag.

Se pantbankslagen http://lagen.nu/1995:1000.

Med vänlig hälsning

Johanna BergstenRådgivare