FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt04/02/2006

Sambon lurar oss på arvet

Vår avlidnes pappas sambo krånglar angående arvet. Det har pågått i 1,5 år snart. Jag och min syster har gått med på allt hon har begärt. Nu får vi veta av begravningsbyrån att sambon stoppat pengarna från pappas båt på ett eget konto och anser att hon kan ge vår del när hon vill och har lust. Hon vill även ha aktier som står i pappas namn och begravningsbyrån säger att hon visat papper på detta. Vad ska vi göra???

Lawline svarar

(efter mailkonversation med frnågonting efter er pappa. En båt till exempel är inte samboågeställaren har det fastslagits att det ej finns något testamente och inte heller samboavtal) Hej! Den är situationen låter väldigt märklig. För det första ärver en sambo inte. Vad som görs efter ett dödsfall är en bodelning mellan er pappa och sambon. I bodelningen ingår samboegendom, dvs hus och bohag som samborna köpt för att använda tillsammans. I korthet innebär detta att ni som arvingar ärver er pappas del (50%) av samboegendomen och sambon får resterande del. Bortsett från detta har sambon inte rätt till egendom, och ska alltså inte ingå i bodelningen. Jag förutsätter då att det inte din pappa som köpt båten. Du och din syster bör skaffa ett juridiskt ombud som kan värna om era rättigheter i den här tvisten.
David AnderssonRådgivare