FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt27/10/2007

Beviskrav, fortkörning

Hej, jag har vid tafikkontroll påståtts köra 36 km / timme där det är 30. Jag vet att det är 30 km och körde enligt min uppfattning inte fortare. Jag ville se på laserkameran att jag kört för fort, men polismannen säger att de inte behöver visa mig. Då begär jag att få se var detta står, men får inget svar utan blir rapporterad. Skrev under ett papper där jag inte anser mig skyldig, har nu fått en anmodan av åklagare att erkänna och (strafföreläggande) betala eller bli kallad till tingsrätten till en förhandling. Fråga: Behöver inte polisen bevisa att jag kört för fort? Jag fick bara se ett handskrivet papper.

Lawline svarar

Hej! Precis som i alla andra brottsmål anses man vara oskyldig tills motsatsen bevisas. I tingsrätten kommer förmodligen åklagaren lägga fram uppgifterna från lasermätaren samt vittnesförhör med någon av poliserna som bevisning. Detta är i regel tillräckligt för att döma för fortkörning. Vänligen,
Filip SkoglundRådgivare