FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt06/11/2007

Återtagande av hyresrätt

Min son bor utomlands men har en hyresrätt i Stockholm. Han besöker Stockholm och använder lägenheten c:a 5 dagar per månad. Även jag och min fru använder lägenheten vid våra få tillfälliga besök i Stockholm. Finns det någon risk at hyresvärden kan säga upp hyreskontraktet för att min son använder lägenheten för lite?

Lawline svarar

Hej. Det finns inget att oroa sig för. Hyresvärden får endast återta lägenheten om hyresgästen överger den. Så har inte skett. Detta regleras i Jordabalken 12 kap. 27 § som du hittar http://www.lagen.nu/1970:994 MVH
Fredrik EklundRådgivare