FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/10/2007

Belastningsregistret

Hej Hur lång är preskriptionstiden för snatteri? Har själv en dom sen tonåren (9år tillbaka) & undrar nu om detta kan ställa till det om jag söker jobb som kräver utdrag ur brottsregister? Domens enda följd var böter. Jag vet inte hur detta registrerats i mitt brottsregister.

Lawline svarar

Hej, En dom hamnar i belastningsregistret och hur länge den finns kvar i registret beror på bland annat påföljden. När det som i ditt fall handlar om ett snatteri med följden böter ska domen gallras från registret 5 år efter domen. I ditt fall ska det alltså inte finnas några uppgifter om den domen kvar i belastningsregistret, se 17§ 9p i lagen om belastningsregister (se http://lagen.nu/1998:620). Med vänlig hälsning,
Cecilia JohanssonRådgivare