FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt03/12/2007

Förvaltning av samägd fastighet

Jag äger en jordbruksfastighet tillsammans med 2 syskon och min mor (vi äger 25% var). Kan jag och mitt ena syskon kräva med laga rätt att den sk förvaltare/översyningsman tillsätts för att bevaka våra intressen samt se till att gården sköts på ett värdeökande sätt trots att min mor har livstids besittningsrätt inskrivet i gåvobrevet (vi fick alla gården i gåva av min morfar) och därigenom förvägrar oss en försäljning? Vilka begränsningar i hennes rörelsefrihet (hon låter vår bror fritt disponera större delen av gården medans vi förvägras någon tillgång alls) och vilken insyn och delaktighet i gårdens intäktsmöjligheter har vi stöd för i lagen om samägda jordbruksfastigheter trots hennes besittningsrätt?

Lawline svarar

Hej! Ni har full rätt till insyn i förvaltningen av gården, alla beslut som tas inom ramen för förvaltningen kräver dessutom samtliga ägares samtycke. Detta gäller dock endast om inte annat är avtalat, det villkorade gåvobrevet kan ställa till med lite bekymmer här. Jag vet inte närmare vad som står i gåvobrevet, men har er mor fått livstids besittning av gåvogivaren måste detta respekteras. I det fall inget sägs om förvaltningen i bör ni ha de rättigheter som sägs i första meningen. Det verkar onekligen som ni är i behov av en god man till förvaltningen. Ansökningsblankett mm. hittar du http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____1174.aspx MVH
Jon ÖstremRådgivare