FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt31/10/2007

Fastighetsägares skyldighet att sanda/skotta

Hej. Jag undrar om det finns någon lag som säger att man som fastighetsägare har skyldighet att skotta/sanda sin infart/trappa etc. Om man inte gör det och ngn halkar och skadar sig är man då skadeståndsskyldig? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Jag känner inte till någon lag som stadgar skyldighet att skotta/sanda infart/trappa. Det finns en Bostadsförvaltningslag som anger att fastighetsägaren, för att undvika tvångsförvaltning av bostadsfastigheter, måste sköta visst underhåll som dock inte är närmare specificerat i lagen, § 2. Se http://www.lagen.nu/1977:792. Inget anges här om skadeståndskyldighet. En allmän utgångspunkt är en ägare ansvarig för sin egendom och underhåll av fastigheter. Man kan därför bli skadeståndskyldig på allmänna skadeståndsrättsliga grunder om fastighetsägaren inte skottat/sandat. Enligt 2:1 Skadeståndslagen http://www.lagen.nu/1972:207 är den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar en person- eller sakskada skyldig att ersätta skadan. Det ska också föreligga adekvat kausalitet mellan den vållande gärningen och skadan, det vill säga om någon bryter benet vid fastighetsägarens trappa så måste benbrottet bero på något som fastighetsägaren gjort/förbisett att göra. Det ska ligga i farans riktning att någon halkar och slår sig om inte trappan sandas för att fastighetsägaren ska bli skadeståndsskyldig. Med vänliga hälsningar
Rådgivare