FrågaSKATTERÄTTÖvrigt08/12/2007

Avdragsrätt för ränta

Jag köper en jordbruksfastighet för 1.750.000. Lånar bara 750.000, bet resten kontant. Kan jag senare låna 1 milj till privat bruk och betala räntor från skattefri skogsavverkning?

Lawline svarar

Hej, Jag förstår din fråga som att du kommer få en intäkt från näringsverksamhet (skogsavverkning) som du vill dra av med ränta från ett konsumtionslån. Huvudregeln när det gäller privatpersoners möjlighet att dra av ränta är att den är avdragsgill oavsett dess samband med eventuell näringsverksamhet, detta följer av 42 kap. 1 § IL, http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19991229.HTM#K42 . Om det är så att du kommer driva jordbruksfastigheten som privatperson föreligger det alltså inga juridiska hinder för att göra som du önskar. Om du istället driver jordbruksfastigheten genom ett aktiebolag är du förhindrad att ta upp lån som ska gå till privatkonsumtion enligt 21 kap. aktiebolagslagen och det är straffbart enligt 30 kap. 1 § samma lag, se http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050551.HTM#K30 . Med vänlig hälsning
Jens ÅströmRådgivare