FrågaSKATTERÄTTÖvrigt14/12/2007

tillflligt boende på annan ort, uppskov vid reavinst?

Hej, ang försäljning av bostadsrätt. Vi har tillfälligt bott på annan ort ett år och hyrt ut bostadsrätten. Har det någon som helst betydelse för huruvida man kan få uppskov på vinst vid försäljning av bostadsrätten. Hälsningar

Lawline svarar

Hejsan! Det kan ha betydelse att man har hyrt ut lägenheten och inte själv bott där. Jag kan här bara redogöra för de regler som gäller idag, eventuella förändringar i uppskovsreglerna är alltså INTE medtagna här. Man kan bara få uppskov för kapitalvinster på privatbostadsrätter, 47:1 IL. Med privatbostadsrätt aves en andel i ett privatbostadsföretag om den till andelen knutna bostaden är en privatbostad. Det måste vara fråga om en så kallat äkta bostadsrättsförening, 2:18 IL, En privatbostad kan vara en privatbostadsrätt som används eller avses att användas av ägaren eller dennes närstående som permanentbostad eller fritidsbostad, 2:8 IL. Bedömningen om det rör sig om en privatbostad eller inte görs vid årets utgång, men om bostaden överlåts görs bedömningen med utgångspunkt för överlåtelsedagen, 2:10 IL. Utgångspunkten är att om något inträffar som medför att bostaden inte längre kan anses vara en privatbostad, kan bostaden bibehålla karaktären av en privatbostad under samma år som ändringen inträffar och året därpå. Ägaren kan begära omklassificering, 2:11 IL. Du och din familj har tillfälligt hyrt ut er bostadsrätt, det är en sådan händelse som kan ändra karaktären på bostaden från privatbostad till näringsbostadsrätt. Den så kallade tröghetsregeln i 2:11 IL kan vara tillämplig. Samma år som ni hyrde ut lägenheten och året därpå kan den fortfarande anses som en privatbostad. För att få uppskov med reavinstbeskattningen krävs att du med kapitalvinst har sålt en ursprungsbostad och förvärvar en ersättningsbostad som du har eller tänker flytta in i, 47:2 IL. Med ursprungsbostad menas en privatbostad som utgör den skattskyldiges permanentbostad, 47:3 IL. Härvid finns en särskild definition av permanentbostad: man måste ha varit bosatt där under minst ett år närmast före avyttringen eller under minst tre av de senaste fem åren. Förvärvas en ny bostad innan den första avyttras ska, på den skattskyldiges begäran, frågan om permanentbostad avgöras med utgångspunkt i de förhållanden som förelåg när den nya bostaden förvärvats. Frågan om permanent boende har avgjorts i regeringsrätten, bl. a RÅ2005 ref 35 som är ett publicerat rättsfall. Det var där fråga om bosättning utomlands pga. statlig tjänst där vissa särskilda regler gäller beträffande skattskyldighet. Jag kan inte konkret bedöma din situation annat än säga att det absolut kan ha betydelse att du hyrt ut bostadsrätten och inte själv bott där under en period. Jag hoppas du fått viss vägledning. Lagtexten hittar du: http://www.lagen.nu/1999:1229. Med vänliga hälsningar
Rådgivare