FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt06/02/2006

Särskild förvaltning

I föräldrabalkens kap.12 beskrivs vilka skyldigheter förmyndare, gode män och förvaltare har gentemot sin huvudman (den/de personer de företräder). Gäller dessa skyldigheter också en person som är utsedd att vara särskild förvaltare för omyndigs egendom?

Lawline svarar

Hej! Lagstiftningen på detta område är mycket sparsam. Det är endast regeln i 12 kap 1 § 2 st föräldrabalken, se http://www.lagen.nu/1949:381, som reglerar särskild förvaltning. Av denna regel framgår att om särskild förvaltning är anordnad, ska den som utövar förvaltningen årligen lämna redovisning över förvaltningen till förmyndaren. Övriga regler i 12 kap, om förmyndarförvaltning, behöver alltså inte iakttagas av den som handhar den särskilda förvaltningen. Det innebär bl a att de olika kraven på överförmyndarens samtycke inte är tillämpliga. Istället tillämpas allmänna regler om sysslomän, när det t ex gäller frågor om förvaltararvode eller skyldighet att ersätta huvudmannen (den omyndige) för skada denne lidit p g a vanskötsel av förvaltningen.
Sofia FjellandRådgivare