FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt05/11/2007

Besittningsskydd vid uthyrning av småhus

Hej! Har köpt ett tvåfamiljshus med avsikt att bo i en av lägenheterna. Men nu då vi ska säga upp den som hyr lägenheten hävdar hon sin besittningsrätt. Har dom rätten på sin sida. Vad kan jag som fastighetsägare göra. Gäller besittningsrätten även vanliga småhus? Har i min tur sagt upp det hus jag hyr.

Lawline svarar

Besittningsskyddet gäller även småhus då de uthyrs för att användas som bostadslägenheter. Utgångspunkten är att hyresgästen har besittningsskydd (se 45 § Hyreslagen, JB kap 12 http://www.lagen.nu/1970:994). Vissa inskränkningar finns dock i besittningsskyddet, en av dessa gäller uthyrning av en- och tvåfamiljshus (se 46 § p6). Detta betyder att hyresgästens besittningsskydd försvagas till förmån för ditt intresse av att som ägare till fastigheten själv bosätta dig där. Detta gäller eftersom du inte bedriver uthyrningen som en affärsmässig verksamhet. För att göra detta gällande måste du som hyresvärd anmäla tvisten till din närmaste hyresnämnd (se 49 §). Det ska göras senast en månad efter att avtalet enligt din uppsägning skall upphöra, annars gäller inte uppsägningen. Hyresgästen har vanligen rätt att bo kvar tills frågan om rätt till förlängning avgjorts. Utsikterna för dig att få igenom ditt krav att hyresgästen flyttar är goda då du som ägare själv har avsikt att bosätta dig i lägenheten. Utgångspunkten i dessa fall är att hyresgästen ska flytta, men hyresgästen kan ändå få rätt till viss tid för att finna ett annat boende. Mer info och din närmaste hyresnämnd hittar du http://www.domstol.se/default____820.aspx. Lycka till!
Hanna AdamsonRådgivare