FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/11/2007

Uppskov med avflyttning

Vårt hyresavtal har blivit uppsagt. Vi skall nu begära uppskov hos hyresnämnden. Avtalet går ut 20071130. När måste uppskovsansökan vara senast hos Hyresnämnden

Lawline svarar

Det finns ingen speciell uppskovsansökan att göra till Hyresnämnden. Förfarandet går istället till så att du som hyresgäst informerar värden om att du inte vill flytta på angivet datum. Värden får då ta tvisten till Hyresnämnden och om det i Hyresnämnden beslutas att du är skyldig att flytta så kan du i samband med det yrka på uppskov med avflyttningen. Det är även kostnadsfritt för dig som hyresgäst att föra talan i Hyresnämnden, men om du anlitar ett ombud får du stå för dennes kostnader. Således måste du för att kunna begära uppskov med avflyttningen ta tvisten med avflyttningen till Hyresnämnden och där yrka på uppskov. Vänligen,
Gabriel WestinRådgivare