FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/03/2006

Vem ska driva in skulder till dödsbo?

Om jag har en skuld till en person som sedan avlider så bör väl skulden regleras av dödsboet om jag förstått rätt ? Då är det väl upp till förvaltaren av dödsboet att kräva in den skulden ? Är det möjligt för arvtagarna att kräva in skulden eller borde den regleras av förvaltaren av dödsboet ?

Lawline svarar

Dödsboförvaltningen kan vara anordnad på fyra olika sätt: 1. genom dödsbodelägarna (arvtagarna) själva såsom ärvdabalken utgår ifrån är det normala, 2. genom testamentsexekutor, 3. genom boutredningsman eller 4. i de för konkurs föreskrivna formerna. Jag antar att det i det här fallet är antingen anordnat enl. 1 eller 3. Ifall dödsboet inte har en boutredningsman förvaltar dödsbodelägarna själva gemensamt dödsboet, och om alla då är ense har de rätt att kräva in din skuld. Om dödsboet istället har fått en boutredningsman förordnad av rätten övertar denne hela förvaltningen. Boutredningsmannen företräder dödsboet mot tredje man (alltså t.ex. dig) och talar och svarar i mål som rör boet, detta uttrycks i 19 kap. 12 § ÄB (http://www.lagen.nu/1958:637 ). Så ifall dödsboet till vilken du har en skuld har en boutredningsman så är det denne som ska sköta indrivningen, och det bör han ju även göra eftersom han ska verkställa alla för boets utredning erforderliga åtgärder. Mvh
Anna BergmanRådgivare