FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/11/2007

Arrendetid

Hej, I anslutning till ett fritidshus vi har finns det 2500 m2 mark som vi nu har diskuterat ett 100årigt arrende med markägaren. Min fråga är vilket den längsta arrendetid man kan ha är utan möjlighet till uppsägning från markägarens sida? Jag har sett att en del dokument innehåller en 50års gräns.

Lawline svarar

Då ni inte, om jag förstått rätt, avser arrendera marken för att bedriva jordbruk, för bostadsändamål eller för förvärvsverksamhet rör det sig om ett lägenhetsarrende. Det är helt lagligt att avtala om arrenden av mark som inte hänför sig till någon typ av brukande. Denna typ av arrenden, lägenhetsarrenden, regleras delvis av Jordabalkens 7 och 8 kap http://www.lagen.nu/1970:994 . Den längsta tid avtalet får träffas för är 50 år eller arrendatorns livstid. Om ni ska använda marken för bostadsändamål är begränsningen max 50 år utanför detaljplananlagt område och max 25 år inom detaljplananlagt område. Med vänlig hälsning
Albert RoosRådgivare