Indrivning av skuld för telefonräkning

En inneboende hos mig har använt min telefon för att ringa långa utlandssamtal med en skyhög (drygt 8000kr) telefonräkning som följd. Personen vägrar ersätta mig för dessa samtal, finns det något jag kan göra?

Lawline svarar

Hej,

det bästa är givetvis om detta kan lösas utan inblandning av domstol, kronofogdemyndighet etc. Förklara för din inneboende att du kräver att få betalt för kostnaden för utlandssamtalen och att du annars kommer att vända till kronofogden.

Om detta inte hjälper kan Du ansöka om ett s.k. betalningsföreläggande hos kronofogden. Det innebär att kronofogden slår fast att personen verkligen har en skuld till Dig.

Om personen som bor hos Dig bestrider skulden, d.v.s. hävdar att han/hon inte är skyldig Dig någonting, måste tvisten avgöras av domstol. Om personen erkänner skulden kan Du använda dig av betalningsföreläggandet för att t.ex. kräva utmätning för att på så sätt få Dina pengar.

Blanketten för ansökan om betalningsföreläggande kan Du hitta http://www.kronofogden.se/blanketterbroschyrer/laddanerblanketter/9012.4.4bf45f331098492fe0e80001651.html . Kostnaden för att ansöka om betalningsföreläggande är 300 kr.

Vänliga hälsningar

Jonas ÖjelidRådgivare