FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt20/02/2006

Kan arvskifte bli ogiltigt?

Jag och min fru ska ta över hennes avlidna pappas hus och det har arvsskifte som är undertecknat av både av min fru och hennes syster.Någon dag senare efter det att min svägerska skrivit på.Så ringde hon och tyckte att hon fått för lite i arvsskifte.PS huset är inräknat i arvsskiftet.Har jag och min fru lagen på vår sida eller kan min svägerska bestrida på något vis?MVH Peter Hultberg

Lawline svarar

Arvskifte är ett privat avtal mellan de som har rätt att ärva. Jag utgår ifrån att det i ert fall inte är en skiftesman som har verkställt skiftet. Ifall din fru och hennes syster är de enda arvingarna och har de upprättat ett korrekt arvskifte, dvs skriftligen och underskriven av dem båda (se 23:4 ÄB), så torde din svägerska vara bunden av avtalet. Hon har ju redan godkänt lottläggningen, dvs att din fru skulle få huset, och skrivit under arvskiftet. Invändningen att hon har fått för lite är för sent att komma med, genom att skriva under arvskiftet måste det ses som att hon har avstått från sin rätt till att ärva mer. Ifall hon inte kan hävda att hon har blivit svikligen förledd eller någon annan liknande ogiltighetsgrund, så finns det nog inget hon kan komma och bestrida avtalet med. Arvskifteshandlingen är ett bevis om äganderätten till den ärvda egendomen (huset) och denna måste skickas med tillsammans med bouppteckningen när ni söker lagfart. Mvh
Anna BergmanRådgivare