FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/02/2006

Giltigt eller ogiltigt testamente?

Hej! Jag undrar vilka krav som måste föreligga för att ett testamente skall vara giltigt. Vid bouppteckningen presenterade den avlidnes sambo ett s.k. testamente handskrivet av densamme som ej var bevittnat. I detta dokument står det att sambon skulle få full och fri äganderätt till deras gemensamma fritidshus. Till saken hör den avlidna var gravt synskadad och kunde alltså inte ha läst dokumentet som denne skrev under. Sambon hävdar att de hade planerat att gå till fonus och få det bevittnat vilket vi betvivlar då dokumentet är daterat för 1.5 år sedan. Dessutom presenterades en bilaga där den avlidnes barn skulle få ärva huset efter sambons död. Detta var dock inte underskrivet. Kan man bestrida detta(dessa) dokument? Kan man eventuellt få ekonomisk hjälp av hemförsäkringen? Tacksam för svar. Med vänlig hälsning Marie-Louise

Lawline svarar

Hej! För att ett testamente ska vara giltigt krävs att två vittnen samtidigt närvarar då testatorn undertecknar testamentshandlingen, 10:1 ärvdabalken, se http://www.lagen.nu/1958:637. Denna typ av testamente kallas för ordinärt testamente. Det finns emellertid en annan form av testamente, nödfallstestamente, som kan upprättas på två sätt för att det ska vara giltigt. Det ena är ett muntligt testamente som upprättas genom att testatorn, muntligen, inför två vittnen avger sin viljeförklaring. Den andra typen av nödfallstestamente kallas för holografiskt testamente. Ett sådant upprättas genom en av testatorn handskriven och undertecknad handling. Det krävs dock att testatorn varit av ”sjukdom eller annat nödfall förhindrad att upprätta testamente men iakttagande av det ordinära formkravet”. Huruvida ett sådant förhinder förelegat bedöms ur arvlåtarens perspektiv. Alltså, det avgörande är om testatorn ansett sig vara förhindrad från att upprätta ett ordinärt testamente. Ett nödfallstestamente är dock ogiltigt om testatorn i tre månader varit i tillfälle att förordna om sin kvarlåtenskap på ordinärt sätt (skriftligen med två vittnen). Något ordinärt testamente har inte upprättats. Vidare tycks er far ha haft över ett år på sig att upprätta ett ordinärt testamente. Detta innebär att även om ett nödfallstestamente förelegat, något som jag inte finner troligt, så vore detta idag ogiltigt. Så enligt min mening utgör inte den undertecknade handlingen (eller de bifogade) något giltigt testamente. Om du vill göra gällande att testamentet är ogiltigt måste du väcka en klandertalan, vid domstol, inom sex månader från det att du fick del av testamentet, 14:5 ärvdabalken, se http://www.lagen.nu/1958:637. Idag är det inte ovanligt att hemförsäkringar innefattar rättshjälp. Villkoren för hjälpen och omfattningen av den kan dock variera beroende på försäkringsbolag. Jag vill rekommendera er att ta kontakt med ert försäkringsbolag för att förhöra er om vilken typ av hjälp ni har rätt till.
Sofia FjellandRådgivare