FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt20/11/2007

Hyra ut hus

Är det något speciellt som vi ska tänka när vi ska hyra ut vårt hus? Var kan man hitta ett hyreskontrakt? Tack!

Lawline svarar

Hej, När ni hyr ut ert hus är det viktigt att ni skriver ner det kommer överens om i ett kontrakt. Mall för sådana kontrakt finns i papperhandeln. Ni ska deklararera och betala skatt för hyresinkomsten. Om ni hyr ut huset i över 2 år måste ni avtala bort besittningsskyddet. Med vänlig hälsning
Caroline PerlströmRådgivare