Städning av hyresrätt

Hej!

När jag flyttade in i min hyresrätt för tre år sedan var det inte städat någonstans. Eftersom det var (är) min första lägenhet och jag var helt ny på området "att vara hyresgäst" kände inte till att det skulle vara städat vid inflyttning.

Kan jag efter så här lång tid påpeka detta för hyresvärden? Kan jag få kompensation?

Det var verkligen smutsigt. Lägenheten hade renoverats innnan jag flyttade in och hantverkarna hade gått med skor inne. (Man blev alldeles svart under fötterna.) Det var även smutsigt i kyl, frys, skåp, bad, toalett osv. och på balkongen låg stora bitar av en plaststol och gamla tidningar. (Jag antar därför att hyresgästen innan inte heller städat efter sig.)

Om lägenheten renoverades efter att den förre hyresgästen flyttat ut så måste det ju vara min värds ansvar att anlita någon för att städa upp efter hantverkarna (och även efter hyresgästen innan om denne inte städat). Men eftersom det nu aldrig blev städat så finns det inget kvitto på städningen av min lägenhet.

Min värd måste ju känna till att det aldrig blev städat i min lägenhet. Det finns heller inga bevis för att det blev det.

Vad ska jag göra? Det känns orättvist att jag ska behöva städa noggrant efter mig när jag flyttar, när jag fick ägnar en hel dag åt att städa när jag flyttade in.

Lawline svarar

Hej,

För att få rätt till kompensation måste du reklamera inom skälig tid. Eftersom det har gått tre år sedan du flyttade in är det därför för sent att reklamera och få kompensation av hyresvärden.

Med vänlig hälsning

Caroline PerlströmRådgivare