FrågaSKATTERÄTTÖvrigt28/12/2007

Uppskovsavdrag för två fastigheter

Hej, jag och min fru funderar på att sälja vår villa och vårt fritidshus och köpa ett bekvämare fritidshus för permanentboende. Om den ena av oss skriver sig på vårt nuvarande fritidshus den andra står kvar på villan kan vi då skjuta upp båda reavinsterna och lägga in dem i det nya huset?

Lawline svarar

För att ni ska få använda er av uppskovsavdraget krävs det att ni är permanent bosatt i fastigheten ni säljer. Om en av er skriver sig på fritidsfastigheten är det i sig inte tillräckligt utan det krävs att ni faktiskt bor där permanent i ett år, 47 kap 3 § inkomstskattelagen http://www.lagen.nu/1999:1229 . Sen krävs det att den permanent boende är ägare till fastigheten också. Jag skulle inte råda er till att försöka med ett sådant upplägg då jag antar att ni inte vill bo åtskilda. Vid en granskning kan det krävas att ni visar att ni faktiskt bott permanent på båda fastigheterna. Hälsningar
Albert RoosRådgivare