FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/11/2007

För lite utbetald lön

Hej, min fråga är: jag har jobbat på ett städbolag och vad jag har upptäckt är att, alla dessa år som jag jobbat, blev jag lurad på både vanlig löneutbetalning och semesterersättning. Det går inte att läsa deras lönespecifikationer, det är så komplicerat att vanligt folk inte kan läsa dom. En kvinna som jobbar inom kommunen som budget- och ekonomirådgivare tittade på några av lönespecifikationerna och hon var överraskad. Det var inte lätt att förstå i början men eftersom det är hennes yrke så kunde hon lösa det på slutet. Jag är fackmedlem och kan få juristhjälp enligt avtal. Snälla HJÄLP mig var kan jag vända mig för att få den hjälp som jag är i behov av. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, om din arbetsgivare (städbolaget) har betalat ut mindre lön och/eller semesterersättning än vad Ni har kommit överens om har Du givetvis rätt att få ut detta. Att lönespecifikationerna är krångliga att förstå kan man förstås tycka är olämpligt men knappast något som man kan göra något åt på juridisk väg. Eftersom du har möjlighet att få hjälp av en jurist genom facket är mitt råd till Dig att du vänder Dig till facket och ber om hjälp med Ditt problem. Fackets jurister är vana vid den här typen av frågor och kan hjälpa Dig med eventuella åtgärder om det visar sig att för lite lön har betalats ut. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare