FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/12/2007

Brott begångna via Internet

Om jag begår ett brott på Internet här hemma i Sverige men de som drabbas bor i ett annat land. Vi ponerar att landet ligger inom EU och jag var i Sverige när brottet begicks, vilket lagar är det som gäller då, de svenska eller det andra landets lagar?

Lawline svarar

Hej! Jag tänker behandla frågan om svensk lag kan komma att tillämpas i det tänkta fallet. Om det andra landet också vill straffa gärningsmannen enligt sin lag kan olika utlämningslagar och liknande bli tillämpliga. Det första steget man tar för att lösa denna fråga är att se om den företagna handlingen är otillåten enligt svensk rätt. Då får man leta upp brottets lagrum (t.ex. förtalsparagrafen i Brottsbalken 5:1 – se http://www.lagen.nu/1962:700#K5 ) och se om alla rekvisit i detta är uppfyllda. Nästa steg är att se om svensk domstol har jurisdiktion i frågan. BrB 2:1 ( se http://www.lagen.nu/1962:700#K2 ) lyder så som följer: ”För brott som begåtts här i riket dömes efter svensk lag och vid svensk domstol. Detsamma gäller, om det är ovisst var brott förövats, men skäl finnes antaga att det är begånget inom riket”. Även om brottet har begåtts utomlands har svensk domstol jurisdiktion i vissa fall, se BrB 2:2-3a §§. Men vi håller oss till frågan om brottet begåtts i Sverige. Vi måste ju avgöra om brottet faktiskt har begåtts i landet, och det kan ju vara svårt att avgöra när det gäller brott som begåtts över Internet. I BrB 2:4 står det att: ”Brott anses begånget där den brottsliga handlingen företogs, så ock där brottet fullbordades eller, vid försök, det tillämnade brottet skulle hava fullbordats”. Med andra ord så kan ett brott anses begånget på ett flertal olika ställen, men det räcker att något för brottet konstituerande element finns i Sverige för att svensk domstol skall ha jurisdiktion. Om information lagts ut på Internet från en hemdator i Sverige torde det vara tillräckligt för att brottet skall anses vara begånget i Sverige, och då kan personen ställas till ansvar inför svensk domstol med svenska lagar. Med tanke på att de drabbade finns utomlands kan det dock i praktiken bli så att de väljer att anmäla personen i sin nationella domstol. Huruvida det landet har jurisdiktion i frågan är något man måste gå till deras nationella (internationella) rätt för att kontrollera. Om de anses sig ha jurisdiktion i frågan kan som sagt utlämningslagar och liknande bli tillämpliga. Om Ni är intresserad av att veta mer om gränsöverskridande frågor vad gäller förtal och Internet kan jag hänvisa Er till artikeln: ” Gränsöverskridande förtal i Cyberspace” av Michael Bogdan (Svensk Juristtidning 1998 s.1ff). Vänligen,
Rådgivare