FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt24/12/2007

Brott på Internet.

Om jag begår ett brott på internet här hemma i Sverige men de som drabbas bor i ett annat land. Vi ponerar att landet ligger inom EU och jag var i Sverige när brottet begicks, vilket lagar är det som gäller då, de svenska eller det andra landets lagar?

Lawline svarar

Hej! Jag tänker behandla frågan om huruvida svensk lag kan komma att tillämpas eller inte. Skulle det andra EU-landet också vilja utkräva straff, finns det särskilda utlämningslagar som kan bli tillämpliga. Till och börja med måste det du har gjort vara straffbart i Sverige. Vi kan tänka oss att du till exempel har begått ett bedrägeri. Efter att ha konstaterat att det som du har gjort är straffbart i Sverige blir nästa fråga att ta ställning till om svensk domstol har jurisdiktion i det aktuella fallet. Enligt Brottsbalken, BrB 2 kapitlet 1§ ska brott som begås i Sverige dömas efter svensk lag och vid svensk domstol. Detta gäller även om man inte vet var brottet har begåtts med det anledning att anta att brottet har begåtts i Sverige. Enligt BrB 2 kapitlet 4 § räcker det med att ett för brottet konstituerande element har inträffat i Sverige för att en svensk domstol ska vara behörig att döma i målet. Om du har använt en dator som finns i Sverige för att utföra ditt bedrägeri borde det räcka för att du ska kunna bli dömd för bedrägeri i Sverige. Eftersom de drabbade tilltänkta brottsoffren i din fråga skulle kunna finnas i något annat EU-land är det kanske inte helt otroligt att de som drabbas av det här tänkta bedrägeriet väljer att anmäla saken hos sin lokala polis och att brottet blir ett fall för den lokala domstolen. I en sådan situation skulle som jag tidigare sagt speciella lagar om utlämnade kunna bli tillämpliga. Med vänlig hälsning.
Fredrik HanssonRådgivare