FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/12/2007

Förmildrande omständigheter vid grovt rattfylleri

Grov rattfylla (1,3 mg) i chock och paniktillstånd. Efter att min dåvarande särbo skrevs ut för tidigt efter en stor bukoperation på SÖS kom han till min vård i min sommarstuga 3 mil från Stockholm. Särbon fick inre blödningar i buken 3 dagar efter utskrivningen från SÖS. När ambulansen tillkallts är jag i svår chock, bara säger "han dör, död". Ambulanspersonalen anser att jag i chocktillstånd inte är tillräknelig att komma med i ambulansen. I panik åker jag efter ambulansen. Jag tänker inte på att jag innan tagit 3 glas vin under kvällen för att fira, som vi båda då trodde, att han hade återhämtat sig från första operationen. Då jag följde efter ambulansen blev jag gripen för grov rattfylla. Finns förmildrande omständigheter? Kört prickfritt 45 år. Lider av tidigare posttraumatiska chocker av att köra in och ut min mor 2 ggr (för tidigt utskriven) och min tidigare, nu avlidne man, 8 ggr.

Lawline svarar

Hej. Chocktillstånd kan under vissa omständigheter utgöra förmildrande omständigheter vid straffmätningen. Enligt min bedömning har ditt handlande inte skett p.g.a. sådana personlighetsfrämmande handlingar som leder till straffrihet eller sådan allvarlig psykisk störning som förbjuder utdömande av fängelsestraff. De relevanta förmildrande omständigheterna vid straffmätningen för ditt fall återfinns in Brb 29:3 (lagen hittar du http://www.lagen.nu/1962:700). För ditt fall är punkt 2, om den tilltalade till följd av psykisk störning eller sinnesrörelse eller av någon annan orsak haft starkt nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande, särdeles relevant. Det krävs inte att störningen är av något kvalificerat slag utan exempel på fall är när någon under tillfällig depression eller stark upprördhet på grund av personliga bekymmer begår en för honom i normala fall främmande handling. Att märka är att de omständigheter som avses skall vara av den styrkan att du på grund av dem har haft starkt nedsatt förmåga att kontrollera ditt handlande. Det borde således finnas argumentationsutrymme för att väga in den omständigheten att du blivit så kraftigt oroad av din särbos risk för att avlida att du inte kunde kontrollera ditt handlande. Det bör nämnas i sammanhanget att domstolens straffmätning i sådana fall beror på samtliga relevanta omständigheter i fallet varför du bör konsultera med en kvalificerad juridisk rådgivare. Mvh
Ola DavidssonRådgivare