FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt24/12/2007

Principalansvar.

Vem bär principalansvar av bemanningsföretag och inhyrare av arbetskraft? Är det inte det Skadeståndslag 6:5 punkt 3 handlar om?

Lawline svarar

Hej! Utgångspunkten är att det är arbetsgivaren som har principalansvar för sina anställda, enligt Skadeståndslagen, SkL 4:1. Stadgandet i SkL6:5 punkt 1-2 behandlar vilka personer som ska jämställas som arbetstagare. De personer som åsyftas i SkL är andra personer än de som i SkL 6:5 punkt 1-2 som ska jämställas med arbetstagare 6:5 punkten 3 är fysiska personer dock finns det ett uttalande i förarbetena, (Prop. 1972:5 sida 475f) som säger att stagandet (SkL 6:5 punkt 3), inte kan omfatta juridiska personer ( till exempel ett benaningsföretag). Om det dock är så att omständigheterna någon gång kan vara sådana att de anställda hos den anlitade juridiska personen (i vårat fall benaningsföretaget), i verkligheten intar en sådan ställning i förhållande till uppdragsgivaren och utför sitt arbete för dennes räkning under sådana omständigheter att det framstår som naturligt att vid tillämpning av förevarande bestämmelse betrakta dem som arbetstagare också i uppdragsgivarens tjänst. Är det mycket möjligt att den anställdes vållande i ett sådant fall kan tänkas utlösa principalansvar för såväl uppdragsgivaren (inhyraren av arbetskraft) som uppdragstagaren (benaningsföretaget). Svaret på din fråga blir att både benaningsföretaget och inhyraren av arbetskraft som naturligtvis kan vara en fysikperson kan ha principalansvar enligt SkL 6:5 punkten 3. Vänligen.
Fredrik HanssonRådgivare