FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/02/2006

Vem ärver vad?

Vem ärver vad. A och T är gifta med varandra. Sedan 8-9 år tillbaka bor A ensam i en handikapp lägenhet medan T bor kvar i deras gemensamma hus. Ingen skilsmässa har ägt rum. T avled i början av december. A och T har tillsammans 2 barn An och O. I augusti skrev T ett testamente där hans sista vilja var att sonen O skulle ärva alla hans tillgångar. Detta testamente kom till kännedom efter faders Ts bortgång. Min fråga? Vad ärver A. Vad ärver barnen An och O. A har inta blivit kallad till någon bouppteckning, som ombesörjes av begravningsentrepenören men dottar An har blivit kallad i mars månad. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Först och främst utgår jag från att testamentet är giltigt vad gäller vittnen mm. enligt 10 kap Ärvdabalken. När det gäller As del så skall pga testamentet först bodelning genomföras mellan makarna enligt 9kap 5§ Äktenskapsbalken. Det betyder något förenklat att A har rätt till hälften av makarnas gemensamma tillgångar. Bodelningen förrättas mellan A på den ena sidan och Ts arvingar och universiella testamentstagare på den andra, dvs. An och O. Testamentet kan inte inkräkta på detta. Dessutom har A rätt att så långt kvarlåtenskapen räcker få egendom till så stort värde att det tillsammans med egendomen som hon erhöll vid bodelningen eller som hon har som enskild egendom motsvarar fyra basbelopp dvs 4*39 700kr för 2006 enligt 3kap 1§ 2st Ärvdabalken. Inte heller denna rätt kan testamentet inkräkta på. De kvarvarande tillgångarna ska sedan barnen enligt lag dela på även om de först ska tillkomma den efterlevande maken dvs. arvsrätten blir uppskjuten enligt 3kap 1§ 1st Ärvdabalken. Men i detta fall har vi ett testamente som gör att O ärver med en gång. An har dock också rätt till en del av tillgångarna nämligen sin laglott, vilken utgör en fjärdedel av Ts kvarlåtenskap, alltså hälften av vad hon skulle ha fått om inget testamente funnits. För att An ska kunna utfå denna del krävs att hon begär jämkning av testamentet inom sex månader. Anita har då rätt att få ut sin laglott direkt, arvsrätten skjuts inte upp i detta fall. Dessa regler finns i 7kap 1-3§§ Ärvdabalken. Ärvdabalken hittar du http://www.lagen.nu/1958:637 .
Rådgivare