FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 07/12/2007

Uppsägning vid omstrukturering

Hej, En vecka efter det att min provanställning övergått till tillsvidareanställning fick jag ett samtal från min chef (jobbade som representant hemifrån) som nämnde att min anställning kommer att avslutas pga omstruktureringar i firman. Min kollega som började nästan två månader efter mig jobbar dock fortfarande kvar och jag fick idag veta att ett mejl har skickats ut till hela firman, som meddelar att företaget har valt att inte låta min provanställning övergå till tillsvidareanställning. Hittills har ingen annan har blivit uppsagd pga omstruktureringarna, min tillgång till mejl och databas blockerades genast och jag har ännu inte fått någon skriftlig uppsägning. Har de verkligen rätt att säga upp mig en vecka in i tillsvidareanställningen, utan en riktig orsak? Har tyvärr inget fack att vända mig till för råd. Vore tacksam för svar! M

Lawline svarar

Regler om anställningsskydd återfinns i lag om anställningsskydd (se http://www.lagen.nu/1982:80). En provanställning övergår till en tillsvidareanställning automatiskt efter 6 månader (6 §). Enl. 7 § skall en uppsägning vara sakligt grundad. En uppsägning som hänför sig till s.k. arbetsbrist är sakligt grundad. Omstruktureringar kan vara ett exempel på arbetsbrist. En uppsägning skall alltid vara skriftlig från arbetsgivarens sida. Arbetsgivaren är också skyldig att uppge grunderna för uppsägningen, om arbetstagaren begär det. Detta framgår av 8 och 9 §§. En uppsägning skall också föregås av uppsägningstid. Denna beräknas med anställningstiden som grund och skall vara minst en månad (11 §) När det gäller uppsägningar p.g.a. arbetsbrist skall också vissa turordningsregler iaktas. I 22 § fastslås den s.k. sist in först ut-principen. Något förenklat har enligt denna princip arbetstagare med längre anställningstid företräde till fortsatt anställning i förhållande till de med kortare anställningstid. Med ovanstående regler för handen är uppsägningen alltså otillåten. Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare