FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt26/12/2007

Ersättningsskyldighet i webbutik

Jag håller på att utveckla en webbutik för att starta en mindre verksamhet på internet. För ett par månader sedan ville en investerare köpa rätten att använda butiken i en så kallad affiliatewebshop (innebär att investeraren kan använda webbutiken under sin egen design som om det vore hans egen fast utan att få källkod). Investeraren och jag skrev kontrakt om detta. I kontraktet skrev vi att investeraren för sin investering betalade tilläggsprogrammeringen som behövdes av programmeraren och att investeraren köper rätten att använda butiken. Efter en tid visade det sig dock att programmeraren, som bor och arbetar utomlands, blåser oss på våra pengar utan att arbeta. Vad jag undrar är om jag juridiskt sett har ersättningsskyldighet mot investeraren för den investering denne har gjort? I kontraktet står följande: §1 Avtalet omfattar utvecklingen och nyttjandet av den webbutik som Y har beställt och utvecklar och som X investerar i för att få ta del av. §2 För den investering X gör betalar X utvecklingen av funktionen Y samt de ändringar och funktioner som krävs för att kunna ha multipla användare. X köper dessutom rätten att använda webbutiken som näringsidkare i en så kallad affiliatewebshop. §3 Den investering på Z kr som X gör går till programmeraren Q som programmerar webbutiken. Resterande kostnader och betalningar görs av Y.

Lawline svarar

Av de bestämmelser du hänvisar till i kontraktet mellan dig och investeraren förefaller det inte som om du kan bli ersättningsskyldig på kontraktsrättslig grund (s.k. inomkontraktuellt skadestånd). De bestämmelser du hänvisar till reglerar nämligen inte alls den situation som du uppkommit. Det finns möjlighet för investeraren att begära skadestånd på utomobligatorisk grund. Detta regleras av allmänna skadeståndsbestämmelser. För att du ska krävas på ersättning (skadestånd) krävs att du på något sätt kan hållas ansvarig för programmerens agerande. Hur det exakta bolags- och anställningssituationen ser ut i ditt fall förefaller inte helt tydligt av de uppgifter du lämnat till mig. Det är väsentligt att veta ex. om programmeraren är anställd direkt av dig eller av bolaget. Dessutom är det oklart hur ägandeförhållandet i bolaget ser ut. Eftersom skadeståndsutredningar i utomkontraktuella situationer (såsom denna) är komplicerade rekommenderar jag att du vänder dig till någon professionell juridisk rådgivare. Vänliga hälsnigar,
Ola DavidssonRådgivare