FrågaSKATTERÄTTÖvrigt26/12/2007

Uppskov med reavinst utomlands

Jag har sålt min fastighet (fast boende) i Sverige och kommer förmodligen att köpa en fastighet (gård) i Norge. Kan få uppskov med att betala reavinsten, men skall jag betala "ränta" (egentligen skatt) på uppskovsbeloppet från utlandet?

Lawline svarar

Hej, Du kan få uppskov med din kapitalvinst (reavinst) genom att du köper en så kallad ersättningsbostad i Norge, Norge är ju med i europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), se 47 kap 2 § inkomstskattelagen (1999:1229). Viktigt att komma ihåg är att Du måste flytta in i den tilltänkta gården senast året efter avyttringen av fastigheten i Sverige för att kunna få uppskov; 47 kap 5 a § inkomstskattelagen. Hela gården kommer troligtvis inte att anses vara en ersättningsbostad utan endast bostadshuset med tillhörande tomtmark, detta framgår 47 kap 5 § inkomstskattelagen. Du ska betala ränta på uppskovsbeloppet även om du bosätter Dig i Norge. Inkomstskattelagen hittar du: http://lagen.nu/1999:1229 Med vänlig hälsning
Carl Johan FahlanderRådgivare