FrågaKÖPRÄTTÖvrigt10/12/2007

Aggresiv häst

Vad gäller vid köp av häst mellan två privatpersoner om hästen senare visar sig vara mer agressiv än man tidigare trott baserat på säljarens muntliga information och man samtidigt avtalat skriftligen om att inget öppet köp skall gälla? Finns det något man kan stödja sig på för att få lämna tillbaka hästen mot pengarna tillbaka?

Lawline svarar

Hej. Att ni avtalat om att ”inget öppet köp skall gälla” innebär inte att ni inte kan göra gällande att det är ett fel i varan (hästen) ni köpt. Enligt 18 § Köplagen föreligger fel när en vara inte stämmer överens med uppgifter som säljaren lämnat om varans egenskaper, förutsatt att dessa uppgifter kan ha inverkat på köpet. Det innebär i detta fall att om säljaren försäkrat om att det är en lugn och fin häst och det sedan visar sig att den inte är det föreligger det fel i varan. Detta kan dock brytas om ni har fått chansen att undersöka hästen innan köpet enligt 20 § Köplagen. Av den lilla erfarenhet som jag har av ridsporten har jag fått intrycket av att köparen oftast provrider innan man köper hästen. Frågan är då om ni borde ha märkt att hästen var aggressiv redan när ni provred, för att svara på detta krävs mer information och hästkännedom än jag besitter, Det kan dock hävdas att säljaren genom att ljuga om hästens uppträdande har handlat mot tro och heder, vare sig du borde ha märkt felet eller inte. Om det bedöms föreligga fel i varan kan ni ställa diverse krav på säljaren, både prisavdrag och hävning av köpet borde gå hem enligt 37-39 §§ Köplagen, detta förutsätter dock att ni reklamerat i tid (32 § Köplagen). Detta är vad som gäller rent juridiskt. För att kunna få den rätt som ovan beskrivs måste ni ta målet till domstol och det kan vara förenat med både höga kostnader och nedläggande av mycket tid. Ni bör påpeka för säljaren att ni uppfattar hästen som mer aggressiv än vad denne sa och att ni har en möjlighet väcka talan om han inte godtar ett återlämnande. Skulle allt detta leda till en tvist kan det dock bli problem angående bevisningen. Om säljaren förnekar att denne sagt att hästen inte var aggressiv och ni inte har vittne som hört detta sägas eller skriftligt bevis på det kan det bli svårt att visa att det någonsin sagts. Hoppas allt går bra för er nu och att det löser sig på bästa sätt, återkom gärna om ni undrar något ytterligare. Vill ni titta närmre på Köplagen klicka http://lagen.nu/1990:931. Med vänliga hälsningar!
Marcus GlimbergRådgivare