FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt10/12/2007

Påkörd från höger

Om man som bilist blir påkörd av bil som kommer från höger så att det tar på den egna bilen mitt mellan fram och bakdörr Vem är då vållande till olyckan? Den påkörande har enligt uppgift Ej sett den påkörda bilen.

Lawline svarar

Hej, Det beror i detta fall helt omständigheterna. Det går inte att dra slutsatsen att det alltid är den som har kört in i annan som är vållande till skadan men i detta fall torde det vara mest troligt. Den förare som rammat den andra bilen i sidan kan vara oskyldig om det till exempel fanns en gällande högerregel i korsningen eller om den påkörde själv kört uppseendeväckande vårdslöst, men detta är rena undantagsfall. Att hävda att ”man inte såg den andra bilen” duger inte för att eliminera ansvaret i en normal trafiksituation. Enligt 2 kapitlet 1 § Trafikförordningen skall varje ”trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna”, att en förare har så dåligt uppsikt att denne kör in i en annan bil är inte förenligt med detta krav. Vill ni ha ett mer utförligt svar får ni gärna återkomma med mer detaljerad information och för att läsa den nämnda förordningen klicka http://www.lagen.nu/1998:1276. Lycka till!
Marcus GlimbergRådgivare