FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt20/02/2006

Förskott på arv?

Min svärmor är 84 år, är dement och svag och bor på ett äldreboende. Hon har 4 barn varav en dotter bor i USA. Dottern har inte varit i Sverige på 5 år. Svärmor (och vi)önskar nu att dottern skall komma hem innan svärmor dör. Svärmor har ca 100 000 på sin bankkonto. Kan pengar till biljett och förlorad arbetsinkomst (ca 20 000 kr) räknas som förskott på arv? Måste alla syskon ge sin tillåtelse eller räcker det med svärmors eller överförmyndares tillåtelse? God mans?

Lawline svarar

En gåva som ges till en bröstarvinge presumeras enligt 6 kap 1 § ärvdabalken vara förskott på arv. Det betyder alltså att din svärmors gåva i form av 20 000 kr till din svägerska kommer att avräknas vid arvsfallet. Gåvor som med hänsyn till sitt värde och övriga förhållanden kan sägas vara sedvanliga presumeras dock inte vara ett förskott, och inte heller sådant som en bröstarvinge får inom ramen för föräldrarnas underhållsskyldighet. Men att din svärmor ger sin dotter 20 000 kr är ju inget sedvanligt, och ifall inget annat avtalas så kommer den gåvan att ses som ett förskott på arv. Ifall din svärmor själv får bestämma över sina pengar kan hon alltså ge dottern 20 000 kr och sedan kommer detta ses som ett förskott på arv automatiskt när arvet sedan ska fördelas. Mvh
Anna BergmanRådgivare