FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt25/12/2007

Fråga om advokatvång och rättshjälp.

hejsan . har inte råd med ombud ,får jag ta upp fallet om vårdnad själv , har interemiskt ensamvårdnad mitt ombud bad mig betala 10 000 kr själv eftersom har jag inga försäkring som täcker kostnaderna.

Lawline svarar

Hej, Det finns inget krav på att man måste ha ombud i vårdnadstvister. Däremot kan det vara det vara lämpligt att ha stöd av ett juridiskt ombud när det gäller frågor om vårdnad. Eftersom Du saknar rättsskyddsförsäkring kan Du under vissa förutsättningar ha rätt till så kallad rättshjälp enligt rättshjälpslagen (1996:1619). Enligt rättshjälpslagen beviljas inte stödet om den som söker rättshjälp borde ha haft försäkring som täcker ombudskostnader. Enligt 9 § andra stycket rättshjälpslagen kan det finnas särskilda skäl för att bevilja rättshjälpen trots det. Det finns fall från Högsta domstolen som tyder på att tvister om vårdnad typiskt sett berör såpass viktiga intressen att särskilda skäl borde kunna föreligga för Din del. Rättshjälp innebär att staten betalar en viss del av ombudskostnaderna. För att det ska vara möjligt krävs det att Din inkomst, med avdrag för underhållsskyldighet och skulder, understiger 260 000 kr. Du måste även betala en så kallad rättshjälpsavgift som uppgår till mellan 2 och 40 procent av ombudskostnaderna beroende på Din inkomst, se 23-25 §§ rättshjälpslagen. För att få rättshjälp måste Du skicka in en ansökan, vilket en advokat ska kunna hjälpa Dig med, denne har även tillgång till de blanketter som Du kommer att behöva fylla i. Rättshjälpslagen hittar du: http://lagen.nu/1996:1619 Domstolsverket har ytterligare information om rättshjälp på sin hemsida: http://www.dom.se/templates/DV_ListArticle____5349.aspx Med vänlig hälsning
Carl Johan FahlanderRådgivare