FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/12/2007

Uppsägning av bostadsarrende i förtid

Har fått ett brev från en markägare som vi har ett bostadsarrende med på 30 år ( löper ut 2009 ) där han säger upp arrendet p.g.a. kontraktsbrott, vi har bestridit hans påstående. Kan han säga upp avtalet på det viset utan att vi får komma till tals och kasta ut oss.( Avtalet inskrivet hos inskrivningsenhet)

Lawline svarar

Hej. Fastighetsägaren kan säga upp avtalet i förtid enligt 8 kap 23-25§§ Jordabalken http://www.lagen.nu/1970:994 . Han har dock inte rätt att kasta ut er utan ett avhysningsbeslut från fastighetsdomstolen. Då fastighetsägaren begär ett avhysningsbeslut kommer ni ges tillfälle att yttra er. Hälsningar
Albert RoosRådgivare