FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 18/12/2007

konkurrensklausuler

I ett utbildningavtal jag hade med min gamla arbetsgivare står att jag inte under 24 månader efter att jag avslutat min tjänst får arbeta i konkurrerande verksamhet, vad kan hända om jag ändå gör så ?

Lawline svarar

Det du har skrivit under kallas för en konkurrensklausul som innebär att om du bryter mot denna klausul och arbetar med konkurrerande verksamhet så kan du bli skadeståndsskyldig. Det finns dock två paragrafer i Avtalslagen 36§ och 38§ http://www.lagen.nu/1915:218 som säger att om klausulen är för långtgående eller oskälig så kan den förklarars ogiltig eller i vart fall kan skadeståndet sättas ner. För att klausulen ska anses vara för långtgående behöver den sträcka sig över för lång tid, två år är dock en ganska vanlig tid. Andra faktorer som spelar in är om klausulen används på något annat sätt än för att stoppa att företagshemligheter sprids eller för skydda en kundkrets. En konkurrensklausul får inte användas på någon i en låg ställning på företaget eller endast för att kvarhålla någon på företaget. Jag vill dock säga att konkurrensklausuler som huvudregel är giltiga och det kan vara svårt att komma runt det. Hälsningar
Rådgivare