Omprövning av beslut om uppehållsrätt

Hej! Min flickvän från Spanien har flyttat hit och börjat jobba. Efter 3 månader måste man registrera att man är här genom att registrera uppehållsrätt. Vi skickade in hennes anställningsbevis som gick ut 2 dec i okt . Migrationsverket behandlade ärendet 5 dec och därför fick hon avslag, fastän skälet för beslutet är "av 3 a kap 3 paragraf 1 ? 4 utlänningslagen (2005:716) framgår att en EES medborgare har uppehållsrätt om(...) hon är arbetstagare (...) har kommit till Sverige för att söka arbete och har en verklig möjlighet att få en anställning." Hon är utbildad lärare i engelska och spanska hon fick förlängt arbete till 20 dec, fyller hon inte 2 av ovanstående krav? Dels att hon har arbete (fast Migrationsverket inte visste att det var förlängt) och om hon inte skulle ha det så hade hon det 3 dagar innan beslutet fattades och det ser jag som en verklig möjlighet att få jobb.

Lawline svarar

Hej,

Enligt min bedömning borde det faktum att din flickvän fått förlängd anställning innebära att hon anses som arbetssökande med en reell möjlighet att få anställning.

Eftersom förhållanderna har ändrats sedan ni erhöll avslagsbeslutet, är mitt råd att ni skall begära omprövning av beslutet. Ett negativt beslut är aldrig definitivt, utan skall omprövas av Migrationsverket om beslutet är oriktigt på grund av nya omständigheter.

Denna bestämmelse, Utlänningslagen 13 kap 13 §, hittar ni http://www.lagen.nu/2005:716#K13P13

Jag hoppas att ni har blivit hjälpta av svaret

Med vänliga hälsningar

David KarlssonRådgivare