FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/12/2007

Fel i bostadsrätt.

Hej Gällande mammas lgh-försäljning augusti 2008. Min mamma sålde sin lgh i augusti i år för kvm-priset 47.000 kr. I försäljningsavtalet står det att lägenheten är 49 kvm. För ngt år sedan var mamma på en stämma då frågan kom upp från annan brf-innehavare huruvida dennes lgh-storlek verkligen stämde. Denne fick då uppmaningen att mäta upp sin lägenhet. Mamma minns detta som en enskild persons tvekan om sin lgh-storlek. Mamma kände inte att hon behövde mäta upp då. Nu efter några månader kommer ett krav på 2x47.000 kr för att köparen efter uppmätning av lägenheten kommit fram till att lägenheten är 47 kvm och inte 49 kvm som sades vid försäljningen. Köparna anser att mamma borde varit medveten om risken att lägenheten inte var den storlek som hon meddelat. Mamma förstod inte alls vid tillfället för mötet att det var hennes plikt att möta upp för henne en trolig yta. Hon ansåg att det var ett enskilt problem som den brf-innehavaren hade. Till saken hör att mamma är 73 år och kanske inte helt pigg på möteshantering och att förstå vad som sägs i sådana sammanhang. Alltså: Köparen anser att de borde ha fått ta del av informationen om att tvekan kan finnas angående storleken baserat på att den boende, dvs mamma, borde haft misstanke om att sådant var fallet. Dvs de anser sig ha fått felaktig information och mamma skall betala. Hur är det egentligen? Kan detta bestridas? Det gäller två kvadratmeter... men ändock 95.000 kr. Mvh

Lawline svarar

Hej Vid köp av bostadsrättslägenheter tillämpas om inget annat avtalas Köplagen, KöpL, som du hittar http://lagen.nu/1990:931 Enligt köpekontraktet det ska lägenheten vara 49 kvadratmeter, lägenheten är 47 kvadratmeter lägenhetens egenskaper stämmer inte överens med det antal kvadratmeter som uttryckligen stod i kontraktet, enligt KöpL 17§ föreligger fel. Dock har köparen skyldighet enligt 31§ KöpL att undersöka lägenheten efter köpet samt vid fel reklamera felet inom skällig tid det att han märkt eller borde ha märkt felet, enligt 32 § KöpL med en bortre gräns om två år. Det finns omständigheter som gör att ovan nämnda tidsramar inte påverkar köparens möjlighet att reklamera enligt 31 § KöpL . Utan hinder av sina skyldigheter i 31 och 32 §§ får köparen dock åberopa att varan är felaktig, om säljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder. Utan att känna varifrån din mor fick uppgifterna om hur många kvadratmeter hennes lägenhet var på är det svårt att bedöma huruvida det går att anse att din mor har varit grovt vårdslös eller handlat i strid mot tro och heder. Generellt ska det dock i praktiken mycket till för att en domstol ska anse att en person har varit grovt vårdslös eller handlat i strid mot tro och heder. Om din mor inte har varit grovt vårdslös eller handlat i strid mot tro och heder, återstår att bedöma att om reklamationen har skett i rätt tid. Det skulle jag bedöma att köparen inte har gjort därför att det inte ska behöva ta ett par månader att undersöka antalet kvadratmeter i en lägenhet. Det dock fullt möjligt att någon med mer erfarenhet av reklamationer som grundar sig på felaktig angivna kvadratmeterangivelser i bostadsrättslägenheter, eller en domstol skulle göra en annan bedömning. Om din mor inte vill ha en lång och segdragen process, kan hon alltid försöka få till en förlikning med köparna. Innan hon ger sig in i sådan process bör hon dock kontakta någon pratiskt verksam advokat eller jurist. Vänligen
Fredrik HanssonRådgivare