Vilken rättsverkan har en personlig konkurs?

Om man bli begärd i personlig konkurs av borgenären, avskrivs skulderna då?

Undrar också hur lång preskribtionstiden för statliga skatteskulder är?

Diskuterade detta med några vänner och jag hävdar att en personlig konkurs inte gör någon skillnad, alla skulderna finns kvar ändå. Jag tror också att statliga skatteskulder avskrivs efter fem år.

Vem har rätt?

Lawline svarar

Hej!

Blir en gäldenär begärd i personlig konkurs av en borgenär avskrivs inte skulderna utan detta är endast ett sätt för hur konkursförfarandet kan inledas. Gäldenärens tillgångar fördelas härefter solidariskt mellan borgenärerna. Preskriptionstiden för de statliga skatteskulderna är precis som du påstår fem år. Vid en personlig konkurs kan borgenärerna även efter konkursen rikta krav och kräva verkställighet mot gäldenären. Ett sätt för gäldenären att slutligt bli av med sina skulder är att ansöka om skuldsanering.

Vänliga hälsningar

Erik AnnerstedtRådgivare