FrågaAVTALSRÄTTGåva21/12/2007

Gåvor till barn

En mamma äger ett fritidshus som hon vill ge sin dotter. Samtidigt vill mamman kompensera sonen och ge honom en summa som motsvarar taxeringsvärdet av fritidshuset. Blir detta rätt? Blir summan också en gåva som inte behöver beskattas?

Lawline svarar

Hej!

En mamma har rätt att ge bort både fritidshus och pengar i gåva till sina barn och sedan gåvoskatten avskaffats är gåvorna skattefria. Vad som är viktigt att tänka på är att taxeringsvärdet inte är husets riktiga värde utan det är marknadsvärdet, vilke kan skilja sig i stor uträckning ifrån det taxerade värdet. Dottern skulle i detta fall, med stor sannolikhet, få en mer värdefull gåva. Gåvorna kan också ses som förskott på arv, se ÄB 6:1 http://www.lagen.nu/1958:637 . Detta skulle innebära att, då dotterns gåva är mer värd, ett större belopp kommer att avräknas frn hennes arvslott efter moderns bortgång.

Vänligen,

Louise DanielsonRådgivare